Autor: Nils Arnold; Grafická úprava: Lucas Lemuth, Verena Aichinger, Madita O'Sullivan;
Fotografie: BMW
Má 50 rokov a je v dokonalej forme: Presne to môžete očakávať od BMW M, športovej divízie BMW. Toto výročie oslavujeme priblížením siedmich legendárnych modelov z polstoročia histórie značky BMW M.
Má 50 rokov a je v dokonalej forme: Presne to môžete očakávať od BMW M, športovej divízie BMW. Toto výročie oslavujeme priblížením siedmich legendárnych modelov z polstoročia histórie značky BMW M.
Vo svojej 50-ročnej histórii vyslalo BMW M na cesty množstvo modelov, ktoré sa stali klasikou, legendou, dokonca ikonou. A to všetko pri obdivuhodne úspešnom predaji, ktorý bol a stále je pre modely BMW M typický. Takmer nemožnou sa preto zdá byť úloha vybrať iba sedem z nich, pretože by si miesto na tomto oslavnom zozname zaslúžili napríklad aj BMW M3 CSL, BMW M Roadster a mnohé ďalšie. Ale späť k vybranej sedmičke. Do ultimatívnej hitparády pre všetkých fanúšikov BMW M sa dostali modely, ktoré predbehli svoju dobu a možno ich dokonca ani dodnes nedostihla. Fanúšikovia BMW M však nie sú zďaleka jediní, ktorí sa môžu tešiť na skvelú prehliadku a transformáciu automobilovej konštrukcie. Živým dôkazom toho je BMW Concept XM. Takže opona práve stúpa a na javisku zažiari 7 míľnikov z polstoročnej histórie BMW M.
Aký je najlepší začiatok pre historický zápis? Predsa originálny! V prípade BMW M ide o 3.0 CSL. V technických údajoch prvého automobilu BMW M, na ktorého vytváraní sa podieľala aj Alpina, sa v jeho finálnom štádiu vývoja v roku 1973 píše: zdvihový objem 3,2 litra, radový benzínový šesťvalec s atmosférickým plnením, výkon 206 koní. S pohotovostnou hmotnosťou iba 1270 kilogramov vozidlo rozhodne napĺňalo prísľub zo svojho označenia: CSL znamená "Coupé Sport Leichtbau", čiže športové kupé ľahkej konštrukcie. Pretekárska verzia (➜ Prečítajte si aj: Historické pretekárske automobily od BMW) modelu CSL mohla na asfalte dosiahnuť výkon až do 750 koní. A dizajn bol rovnako ohromujúci ako výkonnostné parametre. Pamätná bola hlavne verzia z roku 1973, ktorá si za obrovské krídlo a spojlery vyslúžila prezývku "Batmobil". Ručne vyrobených 167 kusov spustilo historické počítadlo BMW M. A tak sa to všetko začalo. Od malých počtov k veľkým veciam.
Pri debate o historických automobiloch ľudia často používajú výrazy ako "legenda" alebo dokonca "ikona". Nie vždy sú síce oprávnené, rozhodne si ich však zaslúži BMW M1, vďaka množstvu svojich superlatívov. Dizajnový jazyk, ktorý vytvoril Giorgio Giugiaro, predbehol svoju dobu. Pohonným agregátom bol špičkový radový 24-ventilový 6-valec s objemom 3,5 litra a jazdné vlastnosti boli skrz naskrz športové. Samozrejme, od vozidla stvoreného pôvodne pre pretekárske trate, by ste nič iné ani nečakali. BMW M1 s výškou iba 1,14 metra si získalo meno aj súťažením v Procar sérii, ktorá bola súčasťou sprievodného programu Formuly 1. A aj vďaka tomu, že chytilo za srdce svetoznámeho Andyho Warhola, ktorý ho premenil na pojazdné umelecké dielo (➜ Prečítajte si aj: BMW Art Cars). Ako sa však často stáva, jasný plameň horí príliš krátko. Takže po približne troch rokoch produkcie, od roku 1978 do roku 1981 a zhruba 450 vyrobených exemplároch, prišiel koniec pre M1. Tým sa však s odstupom času iba zvýraznil a upevnil jeho ikonický status.
Keď je reč o ikonách a opýtate sa nadšencov BMW na to, čo je z produkcie Bayerische Motoren Werke (BMW) ich favoritom, často dostanete odpoveď: "E30". A ak chcete vedieť presnú verziu, veľmi rýchlo dodajú: "M3". Žiaden iný automobil tých čias nedokázal lepšie naplniť význam sloganu "Radosť z jazdy" (➜ Prečítajte si aj: Príbeh sloganu BMW). Výkon 195 koní zo sedanu strednej triedy bol v roku 1986 veľkou vecou. Športový dizajn a hlavne rozšírená karoséria M3 ho výrazne odlíšili od civilnejších súrodencov v modelovom rade. Aby sa BMW M3 mohlo použiť ako pretekárske vozidlo, čiže na účel, na ktorý bolo pôvodne vytvorené, muselo sa z neho predať 5000 exemplárov. A bolo prekvapením, že táto hranica padla pozoruhodne rýchlo. Úspech u zákazníkov však nie je automatickou zárukou aj pre pretekárske vavríny. Stačilo ale iba pár rokov, aby najšportovejšie BMW radu 3 získalo v podstate asi každý titul, ktorý bol v triede cestovných vozidiel k dispozícii. A vďaka tomu si vyslúžilo status legendy aj horúcich okruhových asfaltoch.
Desať valcov v kombi modeli BMW Touring – tento unikátny predajný argument si skrátka zaslúži oslavu. Ak ste hľadali takýto úžasný motor (➜ Prečítajte si aj: Najlepšie motory BMW) vo vozidle s veľkým batožinovým priestorom, v roku 2007 ste ho mohli nájsť jedine v BMW M, konkrétne v modeli BMW M5 Touring. Vysokootáčkový agregát V10 s výkonom 507 koní prenášal svoje pretekárske gény na cestu cez zadné kolesá. Bol to jediný sériovo vyrábaný desaťvalcový motor BMW a predstavoval vrchol éry atmosféricky plnených agregátov v histórii BMW M. Ďalšie generácie BMW M5, aj keď už nie vo verzii Touring, totiž prichádzali s prepĺňanými motormi, ktoré majú dodnes. BMW M5 Touring sa vyrobilo v počte asi 1000 exemplárov. Už tento fakt ho pasuje na zberateľský artikel, nehovoriac o kombinácii vysokého výkonu a kombi karosérie.
Skrížiť SUV so športovým automobilom? Je to vôbec možné? Automobilový svet o tom dosť pochyboval, teda minimálne dovtedy, kým BMW M nepredstavilo model X6 M. Konštruktéri športovej divízie BMW v roku 2009 zlúčili nezlučiteľné natoľko úspešne, že sa gény BMW X6 a rozličné vysokovýkonné komponenty, vrátane úplne nového biturbo motora, zapísali veľkými písmenami do histórie. Osem valcov posielalo obdivuhodných 555 koní na podklad cez 6-stupňovú športovú automatickú prevodovku a štyri poháňané kolesá. Sports Activity Coupé menom BMW X6 M je veľkou poctou odkazu trikolóry BMW M (➜ Prečítajte si aj: Odkiaľ pochádzajú farby BMW M), čo nás privádza k ďalšiemu dôležitému míľniku v prehľade ikonických modelov BMW M.
Ak hľadáte to najtvrdšie jadro sloganu "Radosť z jazdy", ani nemusíte ísť v histórii hlbšie než do roku 2019. BMW M2 CS, so skratkou CS ukrývajúcou veľavravné "Competition Sport", veľmi jasne ukázalo, aký kurz nabralo najšportovejšie zo všetkých BMW radu 2: rovno do vodičského raja. A občas aj po uzavretých pretekárskych okruhoch. Pretože tam sa tento kompaktný športový automobil cíti byť najviac doma. Obrovská rezerva výkonu pod kapotou (biturbo radový 6-valec generuje až 450 koní), podvozok naladený do zákrut a zredukovaná hmotnosť vďaka množstvu karbónových komponentov (➜ Prečítajte si aj: Karbón v konštrukcii automobilov) vytvorili kombináciu, ktorá spôsobila každému vodičovi BMW M2 problémy, keď ho spoza volantu museli doslova vykopať. Pretože takúto ultimatívnu jazdeckú mašinu žiaden ozajstný fanúšik rýchlych kolies dobrovoľne len tak neopustí.
Ako si vozidlo vyslúži miesto na zozname najvýznamnejších míľnikov sotva rok po svojej premiére? Jednoducho tak, že je prvým športovým automobilom, ktorý nesie plaketu M Performance a poháňa ho elektrický motor (➜ Prečítajte si aj: Všetky koncepty elektrických áut). Fanúšikovia spaľovacích agregátov veľmi rýchlo strácajú pochybnosti o tom, či je BMW i4 M50 hodné plakety M hneď ako sú vtlačení do sedadla čistou silou 795 Nm krútiaceho momentu a 400 kW (544 k) výkonu počas akcelerácie, vyrážajúcej dych. Plne si zaslúži aj M podvozok, športové riadenie a športové brzdy. Takže aj týmito komponentmi sa BMW i4 M50 radí k plnohodnotným členom rodiny M a získava miesto v tomto výpočte ikon BMW M. Navyše vzbudzuje v automobilových nadšencoch ďalšie veľké očakávania od budúcnosti elektrifikovaných športových modeloch BMW, ktoré vyrazia na cesty čo nevidieť.
Kombinovaný elektrický dojazd: 416-520 km (WLTP); Kombinovaná spotreba elektrickej energie: 18,0-22,5 kWh/100 km (WLTP).
BMW M GmbH vzniklo v roku 1972 pôvodne pod názvom BMW Motorsport GmbH a je to pobočka spoločnosti BMW AG. BMW M vyrába vysokovýkonné a výrazne športové modely BMW. Mnohé z nich dosiahli status legendy a stali sa klasikou. Patria k nim napríklad superšportový automobil BMW M1, alebo BMW M3 ako východisko pre jedno z historicky najúspešnejších pretekárskych vozidiel triedy cestových automobilov.
Autor: Nils Arnold; Grafická úprava: Lucas Lemuth, Verena Aichinger, Madita O'Sullivan;
Fotografie: BMW
Hodnoty spotreby paliva, emisií CO2, spotreby elektrickej energie a zobrazené rozsahy sú stanovené podľa európskeho nariadenia (EC) 715/2007 v znení uplatniteľnom v čase typového schválenia. Namerané hodnoty sú na základe cyklu WLTP podľa smernice (EC) 1151/2017 a môžu sa líšiť v závislosti od zvolenej výbavy. Uvedený rozsah hodnôt zohľadňuje rôzne konfigurácie zvoleného modelu a nie je súčasťou akejkoľvek ponuky, je určený výlučne na porovnanie. Príručka o spotrebe paliva a emisiách CO2, ktorá obsahuje údaje o všetkých modeloch nových osobných automobilov, je bezplatne k dispozícii v každom predajnom mieste.
Outdated browser version
You are using an outdated version of your Browser.Nástroj na správu povolenia na používanie súborov cookie je dočasne offline. Niektoré funkcie vyžadujúce váš súhlas na používanie súborov cookie môžu preto chýbať.