Nástroj na správu povolenia na používanie súborov cookie je dočasne offline. Niektoré funkcie vyžadujúce váš súhlas na používanie súborov cookie môžu preto chýbať.
AKTUÁLNE MODELY BMW Z4.
PREHĽAD MODELOV BMW Z.
Na konci 80. rokov minulého storočia BMW obnovilo tradíciu roadsterov, založenú takými modelmi ako bolo legendárne BMW 507: dvojmiestnych otvorených vozidiel, ktoré sú jedine a výlučne o radosti z jazdy. Písmeno "Z" pochádza z nemeckého "Zukunft", čiže budúcnosť. A presne v súlade s tým charakterizuje všetky modely Z výnimočne inovatívna a vizionárska špecifikácia vozidla.
STRUČNÁ HISTÓRIA MODELOV BMW Z.
Preštudujte si vývoj, históriu a evolúciu výnimočných a svoju dobu predbiehajúcich roadsterov BMW Z. Zistite ako vznikli klasiky typu BMW Z1 a Z8 a ako si získali priazeň modely pre širšie publikkum ako BMW Z3 a BMW Z4.
STRUČNÁ HISTÓRIA MODELOV BMW Z.
Preštudujte si vývoj, históriu a evolúciu výnimočných a svoju dobu predbiehajúcich roadsterov BMW Z. Zistite ako vznikli klasiky typu BMW Z1 a Z8 a ako si získali priazeň modely pre širšie publikkum ako BMW Z3 a BMW Z4.
BMW Z1.
(E30/Z)
Koncom 80. rokov minulého storočia BMW predstavilo dvojmiestny model, kráčajúci v stopách legendárnych roadsterov ako BMW 328 a BMW 507, ktorý sa stal klasikou. Pôvodne to bola dizajnová štúdia, ktorú vytvorili v BMW Technik GmbH, mala však taký úspech, že vznikla aj verzia do reálnej premávky.
Vtedajší šéf dizajnu Harm Lagaay vytvoril BMW Z1 s prevratnou štylistikou. Extrémne ploché obličky, a predná kapota so spádom poukazovali na extrémnu dynamiku vozidla v zákrutách a jeho precízne správanie počas jazdy.
Technicky vychádzalo vozidlo z BMW radu 3 (E30), tam sa však podobnosť s veľkosériovým modelom končí. Okrem iného aj vďaka faktu, že roadster s výnimočným dizajnom mal výrobnú sériu limitovanú iba na 8000 kusov, ktoré všetky vznikali v ručnej produkcii. BMW Z1 bolo jediné vozidlo, ktorého prototypy vytvorili a aj sa vyrábalo v BMW Technik GmbH. Vozidlo prinieslo viaceré technické inovácie. Najnápadnejšou boli dvere, ktoré sa spúšťali do bočných prahov, ako čistá inšpirácia pocitu z jazdy, aký dokázalo poskytnúť iba BMW Z1.
Takáto konštrukcia dverí bola možná iba vďaka unikátnej stabilite a torznej tuhosti oceľového monokoku, galvanizovaného ako jeden celistvý kus. Šasi tak získalo nielen vysokú protikoróznu ochranu, ale aj spevnenie o 25 %. Karoséria bola vytvorená z plastových a sklolaminátových komponentov.
Vďaka svojmu priamemu spojeniu s cestou poskytovalo BMW Z1 pocit z jazdy ako v motokáre. Poháňal ho 2,5-litrový 6-valcový motor s výkonom 125 kW (170 k) z modelu BMW 325i. Ľahký roadster bol takmer dokonalo vyvážený, hlavne preto, že mal motor uložený až za zadnou nápravou. BMW tak pridalo ďalšiu klasiku do svojej zbierky roadsterov.
Obdobie výroby: 1989–1991
Motor: 6-valcový, objem: 2,5 litra, výkon: 125 kW (170 k)
Dĺžka/šírka/výška: 3921 mm/1690 mm/1277 mm
BMW Z3.
(E36/7)
Automobilka z Mníchova, inšpirovaná obrovským úspechom BMW Z1, uviedla roadster BMW Z3, určený pre širší okruh zákazníkov. Kombinácia ľahkej konštrukcie, dizajnu s otvárateľnou strechou a pre BMW typického dynamického handlingu prežíva dodnes v následníkovi BMW Z4.
Okrem pár tisíc exemplárov limitovanej výrobnej série BMW Z1 nemalo BMW otvorený dvojmiestny automobil so všetkými svojimi typickými atribútmi už niekoľko desaťročí. Potom sa v roku 1995 objavilo vo svetle reflektorov BMW Z3 a vyrazilo do ulíc. Síce malé, ale so silným pohonom, precíznym riadením a jazdnými vlastnosťami. Táto úspešná koncepcia mu zaručila celosvetové predaje zhruba 297 000 kusov.
Najprv ho poháňal 1,8-litrový alebo 1,9-litrový 4-valec, od roku 1996 bolo však BMW Z3 k dispozícii aj so 6-valcovým motorom a výkonom 142 kW (193 k) z objemu 2,8 litra. Nasledujúce roky privítali BMW M Roadster s 3,2-litrovým 6-valcom z modelu BMW M3 (E36) naladeným na výkon 236 kW (321 k).
V roku 1998 BMW vykročilo novým smerom a predstavilo BMW Z3 Coupé s karosériou v štýle shooting brake. Táto extravagantná forma mu udelila výnimočný zjav. K dispozícii bolo iba so 6-valcovým motorom.
Modernizácia modelu v roku 1999 priniesla pridanie chrómovaných prstencov na predné svetlomety a dynamickejší dizajn zadných partií, mierne zvýšených v oblasti blatníkov. Vďaka zadným svetlám v tvare písmena L tiež pôsobila zadná časť širšie. Nové motory poskytovali ešte viac ťahu, napríklad 2,2-litrový 4-valec s výkonom 125 kW (170 k). 2,8-litrový 6-valec bol nahradený 3,0-litrovým s výkonom 170 kW (231 k). Od roku 2001 dostal BMW M Roadster motor aktuálne uvedený v BMW M3 (E46): Produkoval výkon 239 kW (325 k) a premenil dvojmiestny model na vozidlo s bezkonkurenčnou dynamikou a akceleráciou.
Obdobie výroby: 1995–2002
Motor: 4-valcový a 6-valcový, objem: 1,8–3,2 litra, výkon: 85–239 kW (115–325 k)
Dĺžka/šírka/výška: 4025–4050 mm/1692–1740 mm/1266–1306 mm
BMW Z4.
Priamym následníkom BMW Z3 je BMW Z4. Roadster tým významne narástol a zlepšil sa aj v oblasti komfortu – bez kompromisov v oblasti dynamiky a radosti z jazdy.
PRVÁ GENERÁCIA BMW Z4.
(E85, E86)
BMW Z4 ako následník BMW Z3, ktorého vytvoril šéfdizajnér Chris Bangle a jeho tím, pokračoval v koncepcii krátkych previsov, relatívne dlhého rázvoru, dlhej prednej kapoty a krátkej zadnej časti. Výsledkom je športové vozidlo, extrémne dynamický roadster s jediným cieľom: poskytnúť radosť z jazdy s priamym kontaktom s cestou a prepojením s okolím, bez obetovania komfortu a špičkových prvkov. Preto dostal interiér výber vysoko kvalitných materiálov. Textilná otváracia strecha mala vyhrievané sklenené zadné okno, čo zvýšilo jej každodennú využiteľnosť a odolnosť.
Spočiatku bolo BMW Z4 dostupné iba so 6-valcovým motorom. Produkoval výkon 125 kW (170 k) z objemu 2,2 litra, 141 kW (192 k) z objemu 2,5 litra a 170 kW (231 k) z objemu 3,0 litra. Podvozok so vzperami MacPherson vpredu a viacprvkovými závesmi vzadu poskytol jazdný výkon, ktorý katapultoval roadster na vrchol triedy po stránke dynamiky aj agility. Od roku 2005 bol k dispozícii nový základný model s 2,0-litrovým 4-valcom s výkonom 110 kW (150 k).
Pri modelovej aktualizácii v roku 2006 dostalo vozidlo prepracované nárazníky, ktoré, spolu s novými LED zadnými svetlami, vygenerovali ešte dynamickejší vzhľad. Oveľa dramatickejšia inovácia však prebehla pod kapotou: Nový 6-valcový motor N52 priniesol vyšší výkon aj efektivitu. Dokonca aj najmenší motor s objemom 2,5 litra produkoval výkon až 130 kW (177 k), z objemu 2,5 litra. Navyše pribudol aj M variant. Jeho motor pochádzal z BMW M3 (E46) a aj tu disponoval výkonom 252 kW (343 k) z objemu 3,2 litra. Táto pohonná jednotka bola k dispozícii aj pre novo uvedené Coupé. Na rozdiel od BMW Z3 malo toto kupé šikmú zadnú časť a bolo dispozícii aj s 3,0-litrovým 6-valcom s výkonom 195 kW (265 k).
Obdobie výroby: 2002–2008
Motor: 4-valcový a 6-valcový, objem: 2,0–3,2 litra, výkon: 110–252 kW (150–343 k)
Dĺžka/šírka/výška: 4091–4113 mm/1781 mm/1268–1302 mm
DRUHÁ GENERÁCIA BMW Z4.
(E89)
Zaoblené línie, dlhá predná kapota, široké zadné partie: Druhá generácia BMW Z4 takisto vedela, čím má inšpirovať. Okrem toho, že sa vozidlo aktívne zúčastňovalo motoršportu, jeho pretekárska verzia bola k dispozícii pre zákazníkov.
Evolúcia BMW Z4 (E89) nahradila textilnú strechu a príplatkový hardtop predošlej generácie pevnou skladacou strechou z hliníka. V jej zatvorenom stave sa vozidlo sotva líšilo od modelov s klasickou strechou. A tým sa zároveň nahradilo aj Coupé.
Prvé vozidlá tejto generácie poháňali 6-valcové motory, od verzie sDrive23i s objemom 2,5 litra a objemom 150 kW (204 k) až po špičkové sDrive35i s 3,0-litrovým 6-valcom, ktorý poskytoval 225 kW (306 k). Od roku 2010 využíval tento motor aj variant sDrive35is: Po prepracovaní generoval výkon až 250 kW (340 k) a bol najsilnejším pohonom až do ukončenia výroby v roku 2016. V roku 2011 prišli v rámci modelovej modernizácie dva 4-valcové turbomotory, ako náhrada za menšie 6-valcové motory. Rok 2013 priniesol nový základný 2,0-litrový 4-valec s výkonom mierne zníženým na 115 kW (156 k).
Dodávaná bezpečnostná výbava ďaleko presahovala normu svojej doby. Vozidlo bolo napríklad vybavené brzdovým asistentom s vizuálnou signalizáciou: Automatické rozblikanie vašich brzdových svetiel a varovných smeroviek upozorňovalo vodičov za vami, že so svojím BMW Z4 intenzívne brzdíte. Takéto prvky sú dnes bežné, v roku 2009 však boli prevratné.
BMW Z4 bolo vybavené aj systémom regulácie jazdnej dynamiky Driving Dynamic Control, ktorý umožňoval vodičovi prispôsobiť si charakteristiky vozidla: akceleráciu, účinok posilňovača riadenia a režim radenia automatickej prevodovky v modeloch, ktoré ju mali vo výbave.
Z druhej generácie BMW Z4 sa vyrobilo približne 115 000 kusov.
Obdobie výroby: 2009–2016
Motor: 4-valcový a 6-valcový, objem: 2,0–3,0 litra, výkon: 115–250 kW (156–340 k)
Dĺžka/šírka/výška: 4239 mm/1790 mm/1291 mm
TRETIA GENERÁCIA BMW Z4.
(G29)
BMW Z4 (G29), tretia generácia roadstera, priviedla myšlienku Z do extrému, s nekompromisným radikálne progresívnym dizajnom, M Sport balíkom v štandardnej výbave a špičkovou technológiou.
V tme okamžite vyniknú LED predné svetlomety a zadné svetlá typu OLED – s organickými svietiacimi LED diódami. Športová osobnosť tohto BMW Z4 je zjavná za každých svetlených podmienok. Prvotriedny handling vozidla ihneď naznačujú dynamické predné partie, dlhá kapota aj priečny profil, až po krátku a širokú zadnú časť. Výduchy Air Breather za prednými kolesami minimalizujú vírenie vzduchu v blatníkoch. Textilná strecha roadstera sa otvorí v expresnom čase desiatich sekúnd – a to aj počas jazdy rýchlosťou do 50 km/h.
Vďaka nízkej pozícii na ceste, vynikajúcemu pomeru rozloženia hmotnosti a tuhému podvozku sa BMW Z4 cíti doma hlavne na kľukatých vidieckych cestách. Vysoká stabilita v zákrutách zaručuje extrémne presné riadenie a intenzívne pôžitky. Adekvátny pohon zabezpečujú 4-valcové a 6-valcové motory s TwinScroll turbodúchadlami, od 2,0-litrového s výkonom 145 kW (197 k) až po M motor, ktorý dodáva v BMW Z4 M40i Roadster výkon 250 kW (340 k) z objemu 3,0 litra.
V interiéri sa exkluzívne materiály BMW Individual kombinujú s množstvom farieb, pre vytvorenie originálneho vzhľadu. Na želanie je k dispozícii aj Head-Up displej. Viacero funkcií tohto BMW Z4 dokážete ovládať hlasom vďaka systému BMW Intelligent Personal Assistant.
Obdobie výroby: 2018–súčasnosť
Motor: 4-valcový a 6-valcový, objem: 2,0–3,0 litra, výkon: 145–250 kW (197–340 k)
Dĺžka/šírka/výška: 4324 mm/1864 mm/1303–1304 mm
BMW Z8.
(E52)
Aj keď všetky modely Z vychádzajú z tradície legendárnych roadsterov ako bolo napríklad BMW 507, v oblasti dizajnu je práve BMW Z8 priamejším nástupcom dizajnu luxusných automobilov 50. rokov minulého storočia. Exkluzívny dvojmiestny automobil má podobne zaoblené blatníky, veľmi dlhú prednú kapotu a krátku zadnú časť. K tomu sa pridáva výnimočná dynamika tohto elegantného a expresívneho vozidla.
V roku 1997 bol v Tokiu vystavený koncept BMW Z07, ktorý už niesol viaceré základné prvky BMW Z8. Dizajn BMW Z8 vytvoril kolektív, ktorý viedol Henrik Fisker a v showroomoch sa novinka objavila v roku 2000. Svojimi dizajnovými prvkami oživila niektoré štylistické detaily BMW 507, preniesla ich však do nového milénia.
BMW Z8 disponuje pokročilou konštrukciou so samonosným hliníkovým priestorovým rámom, ku ktorému sú uchytené časti karosérie. Tým sa podstatne znížila hmotnosť vozidla a výrazne sa zlepšila jeho jazdná dynamika. Srdcom roadstera je 5,0-litrový 8-valcový motor z BMW M5 (E39) s výkonom 294 kW (400 k), ktorý udelil vozidlu špičkové akceleračné parametre.
BMW Z8 malo všetku svoju výbavu už v štandarde. Patril do nej napríklad hands-free telefón, navigačný systém, klimatizácia, celokožený interiér a hardtop zo sklolaminátu, s vyhrievaným zadným oknom. Na palubnej doske sa objavil detail, ktorý bol pred dvoma desaťročiami ešte absolútnou exotikou: štartovacie tlačidlo. Od roku 2000 do roku 2003 sa ručne vyrobilo presne 5703 kusov tohto nádherného, luxusného a výkonného roadstera.
Obdobie výroby: 2000–2003
Motor: 8-valcový, objem: 5,0 litra, výkon: 294 kW (400 k)
Dĺžka/šírka/výška: 4400 mm/1830 mm/1310 mm
Spotreba paliva a emisie CO₂.
BMW Z4 Roadster:
Spotreba paliva v l/100 km (kombinovaná, WLTP): 7,1–8,7
Emisie CO2 v g/km (kombinované, WLTP): 161–197
BMW Z4 M40i Roadster:
Spotreba paliva v l/100 km (kombinovaná, WLTP): 7,9–8,7
Emisie CO2 v g/km (kombinované, WLTP): 179–197
Hodnoty spotreby paliva, emisií CO2, spotreby elektrickej energie a zobrazené rozsahy sú stanovené podľa európskeho nariadenia (EC) 715/2007 v znení uplatniteľnom v čase typového schválenia. Namerané hodnoty sú na základe cyklu WLTP podľa smernice (EC) 1151/2017 a môžu sa líšiť v závislosti od zvolenej výbavy. Uvedený rozsah hodnôt zohľadňuje rôzne konfigurácie zvoleného modelu a nie je súčasťou akejkoľvek ponuky, je určený výlučne na porovnanie. Príručka o spotrebe paliva a emisiách CO2, ktorá obsahuje údaje o všetkých modeloch nových osobných automobilov, je bezplatne k dispozícii v každom predajnom mieste.
Spotreba paliva a emisie CO₂.
BMW Z4 Roadster:
Spotreba paliva v l/100 km (kombinovaná): 7,1–8,1
Emisie CO2 v g/km (kombinované): 161–184
BMW Z4 M40i Roadster:
Spotreba paliva v l/100 km (kombinovaná): 8,1
Emisie CO2 v g/km (kombinované): 183–184
Hodnoty spotreby paliva, emisií CO2, spotreby elektrickej energie a zobrazené rozsahy sú stanovené podľa európskeho nariadenia (EC) 715/2007 v znení uplatniteľnom v čase typového schválenia. Namerané hodnoty sú na základe cyklu WLTP podľa smernice (EC) 1151/2017 a môžu sa líšiť v závislosti od zvolenej výbavy. Uvedený rozsah hodnôt zohľadňuje rôzne konfigurácie zvoleného modelu a nie je súčasťou akejkoľvek ponuky, je určený výlučne na porovnanie. Príručka o spotrebe paliva a emisiách CO2, ktorá obsahuje údaje o všetkých modeloch nových osobných automobilov, je bezplatne k dispozícii v každom predajnom mieste.